The Social Network PDF Afdrukken E-mailadres
(9 votes, average 4.00 out of 5)
dinsdag, 23 november 2010 00:00
the-social-network

You don’t get to 500 million friends, without making a few enemies

‘The Social Network’ is de langverwachte verfilming over het ontstaan van het online fenomeen Facebook. Tenzij u de laatste 5 jaar werkelijk in een atoomschuilkelder heeft geleefd, is Facebook voor iedereen een dagdagelijks begrip. Maar laten we eerst enkele cijfertjes aanhalen.

Facebook telt ongeveer 500 miljoen digitale profielen, dat wil zeggen dat 1 persoon op 13 op deze planeet een digitaal Facebookprofiel bezit. Dit gegeven wordt nog indrukwekkender wanneer je beseft dat Facebook nog maar 6 jaar bestaat (!). CEO en oprichter Mark Zuckerberg is 7 miljard $ waard en is met zijn 26 jaar de jongste miljardair ooit ter wereld. Even ter vergelijking.

U leest het goed, het Facebook-verhaal is niet wat we als ‘alledaags’ zouden beschrijven maar het pad naar succes is natuurlijk bezaaid met vele wolfijzers en schietgeweren. Net hierover gaat The Social Network, over de pijnlijke bevalling van Facebook.

De prent is geregisseerd door David Fincher (bekend van ‘se7en’ en ‘The Curious Case of Benjamin Button’) die met de taak gekwijt is het briljante, maar controversiële, script van Aaron Sorkin op beeld te zetten. Waarom was deze taak zo moeilijk? “Because when you’re making a movie about somebody that can sue you until you and your grandchildren are dead, you better get all the facts straight”.

Maar de openingscène gaat toch snoeihard van start. Marc Zuckerberg wordt op café gedumpt door zijn eerste (en enige?) grote liefde Erica, met de gevleugelde woorden: ‘You are probably going to be a very successful computer person. But you're going to go through life thinking that girls don't like you because you're a nerd. And I want you to know, from the bottom of my heart, that that won't be true. It'll be because you're an asshole.’ Die woorden gaan bij Zuckerberg door merg en been. Hij moet en zal bewijzen dat Erica ongelijk heeft. Ten allen prijze. Vanaf dat ogenblik is het succes van Facebook voor Zuckerberg onlosmakelijk gekoppeld aan zijn persoonlijk succes, op alle vlak.

socialnetwork2En toch stond half Hollywoord te drummen om deze ‘asshole’ te mogen  vertolken. Zuckerberg is immers de ‘Gordon Gekko’ van de huidige generatie, de zakenman voor wie de sky de limit is en zich door niets of niemand van de realisatie van zijn droom laat afleiden. ‘Greed is good’, nu niet alleen in de financiële wereld, maar ook in de digitale wereld. Een digitale wereld waarin Zuckerberg eigenhandig een heel continent uit de grond stampt, genaamd Facebook, met 500 miljoen inwoners. Maar toch durfde Fincher het om zijn cast niet samen te stellen uit iconen, maar wel uit goede, maar relatief onbekende acteurs. Net zoals op Facebook zelf, waar iedereen met gelijke middelen aan de start komt. De rol van Zuckerberg was weggelegd voor de nobele onbekende Jesse Eisenberg. Hij was de enige die er tijdens de casting in slaagde de autistische, hyperactieve en arrogante toon van Zuckerberg geloofwaardig te brengen.

Zo komt Zuckerberg dan ook over in de film. Als een jonge sociaal gehandicapte informatica-nerd die zijn stempel wil drukken op de samenleving en Harvard University om toch maar een beetje aandacht te krijgen voor zijn intellect. Paradoxaal genoeg is het dan ook hij, die in een donker hoekje achter zijn bureau, een sociale netwerksite in het leven roept: thefacebook.com. Zijn naamkaartje las dan ook: “I’m CEO, bitch”. Hierna ontstaat er een Shakespeariaans verhaald gevuld met: verraad, afgunst, geld, hebzucht en gebroken vriendschappen.

Het probleem lag hem in het feit dat Zuckerberg zijn ‘uitvinding’ niet geheel zelf bedacht heeft. Zijn passage op de universiteit leert hem dat studenten op de hoogte willen zijn van elkaars doen en laten maar hier geen portaal voor bezitten. Op vraag van enkele studenten- de Winklevoss tweeling - wordt Mark gecontacteerd om een sociale portaalsite te bouwen, maar dan exclusief voor Harvard studenten. Zuckerberg zijn mentale machinerie begon dan op volle toeren te draaien en hij werkte de sociale portaalsite tot in de puntjes uit. Een klein detail echter, hij richtte de site zelf op met financiële steun van zijn CFO en beste vriend Andrew Saverin. Zuckerberg hield zijn opdrachtgevers enkele maanden in het duister om dan uiteindelijk zelf met het idee aan de haal te gaan en thefacebook.com op te richten. It’s all about being first. De site, die begon als een exclusieve sociale netwerksite voor universiteiten, sloeg in als een bom.  Als een lopend vuurtje verspreidde het nieuws zich doorheen de campus. Mensen konden plots foto’s van hun klasgenoten bekijken, lezen welke hun relationele status was en elkaar berichten sturen.

Maar zoals in elk goed verhaal was de weg naar de top eentje vol met obstakels. Zuckerberg geraakt meegesleept in het succes dat hun website boekt. Zijn inherent aanwezige intellectuele arrogantie en sociaal apathisch gedrag schieten door het dak en hij geraakt in een twist met zijn CFO en beste vriend Eduardo Saverin. Voor Mark moet thefacebook vooral ‘cool’ zijn, hij wil zijn site niet corrumperen met pop-ups en reclame. Hij wordt in dit standpunt gevoed door zijn ontmoeting met Sean Parker, de bedenker van Napster, vertolkt door Justin Timberlake. Zijn eerste advies aan Zuckerberg: “loose the ‘the”. En Facebook.com was geboren.

Maar terwijl het succes van de site groeit, zo ook de frustratie van de CFO Saverin. Zuckerberg beslist Facebookte commercialiseren en knipt in het aandeel van Saverin. Zowel de Winklevoss-tweeling als Saverin “lawyer up” en klagen Zuckerberg aan voor alles dat hij bezit. Nooit fijn om door je enige echte vriend voor de rechtbank gedaagd te worden.

Zuckerberg hoest uiteindelijk meer dan 60 miljoen dollar op en koopt daarmee de geheimhouding en het idee van Facebook af. Het bedrag dat hij aan Saverin betaalde is niet geweten...

socialnetwork3Laat al dit u echter niet afleiden van wat Facebook en The Social Network is. Een sterke film over een revolutionair gegeven. Facebook is het symbool geworden van de ‘Big Brother maatschappij’ waarbij Google in je tuin en in je straat meekijkt, Facebook je sociale leven blootlegt en je gsm een verlengstuk van je arm geworden is. Privacy is een zeldzaam en kostbaar goed geworden mede door organisaties zoals Facebook die geregeld een loopje nemen met de privacy-instellingen.

Maar omdat mensen altijd over elkaar wil lezen en spreken zullen deze sociale producten alleen nog maar toenemen. Waarom was het programma Big Brother een zulke hit? Omdat iedereen wil kunnen ‘roddelen’ over zijn omgeving en kennissen. Facebook biedt net deze mogelijkheid aan. Het is dan ook geen wonder dat in vele werkomgevingen het gebruik van Facebook geblokkeerd is, het lijkt gewoon te verslavend voor velen om te lezen over het doen en laten van hun ‘vrienden’. Een evolutie die een zekere verantwoordelijkheid vereist, want digitale voetsporen zijn forever.

Noot: Zuckerberg schonk vlak voor de release van The Social Network 100 miljoen $ aan het goede doel. Een doorzichtige poging om sociaal fatsoen te kopen? Een goed dat zelf Facebook niet kan leveren... Of is het zoals zijn advocate hem aan het einde in het gezicht slingert. ‘You are not an asshole, Marc. The problem is that you are trying so hard to be one …’

+ Recensie
article thumbnail

Recensies Browse door alle besprekingen

RATINGS Beste Films

PollGeef Ons Uw Mening

Welke van deze Hollywood A-listers vind jij de beste?
 

LINKSVolg ons hier

peterblog

thomasblog

hermanblog