Slumdog Millionaire PDF Afdrukken E-mailadres
(16 votes, average 4.81 out of 5)
maandag, 05 april 2010 18:13

slumdog‘Jamal Malik is one question away from winning 20 million rupees.
How did he do it?

(A) He’s lucky
(B) He’s a genius
(C) He cheated
(D) It is written’

Slumdog Millionaire hoeft geen introductie. Het was de grote slokop tijdens de laatste Oscarsuitreikingen met acht van de felbegeerde beeldjes. Bollywood verovert Hollywood.

Het hoofdpersonage, Jamal Malik, is een weeskind uit de sloppenwijken – ‘slum-dog’ – van de Indiase miljoenenstad Mombai. Het verhaal gaat over de deelname van Jamal aan het TV-programma ‘Wie wordt multimiljonair?’. Vlak voor de laatste vraag van 20 miljoen, wordt hij echter hardhandig op- en aangepakt door de politie. Ze verdenken hem van valsspelen. Vraag per vraag legt Jamal uit waarom hij alle antwoord wist. Elke vraag verwees immers naar een beklijvende episode uit zijn leven. Zo toont hij aan dat hij niet liegt. [Antwoordmogelijkheid C valt hierboven dus al weg.] In flashbacks krijgen we te zien hoe Jamal zich een weg uit de sloppenwijken baant.

Op Dickensiaanse wijze verschijnen zo de jeugdjaren van Jamal en zijn oudere broer Salim. De acteurs zijn trouwens echte slumdogs, vers geplukt uit de sloppenwijken. De piepjonge acteurs stralen daarom op authentieke wijze een tomeloos enthousiasme uit, gekoppeld aan de volwassen beslistheid van wie al heel jong enkel op het eigen oordeel kan vertrouwen. Hun deel in de opbrengst van deze kaskraker ontvangen ze pas op hun zestiende verjaardag. Net zoals Jamal, ontsnappen deze kinderen uit de jungle van de Indiase slums. Dat is ook de droom van miljoenen andere slumdogs: ontsnappen uit hun ‘citado de deus’. Ontsnappen aan hun schijnbaar onontkoombaar ‘lot’ om nooit te ontsnappen.

Het hoofdthema van de film is overduidelijk: ‘Is it written?’. Kiezen we ons lot, of kiest het lot ons? Zijn we de speelbal van onze omgeving en opvoeding, of het resultaat van onze eigen beslissingen? Regisseur Danny Boyle raakte deze thematiek reeds aan in zijn film ‘Trainspotting’. Do we choose life? Or does life choose us?

Deze vraag komt tot leven in de tegenstelling tussen Jamal en Salim. De twee broers groeien in dezelfde omstandigheden op, maar gaan toch een heel ander pad op. Jamal is oprecht en onbaatzuchtig, vechtend om temidden de smerige armoede zijn geweten proper te houden. Salim is bereid zijn morele integriteit op te offeren voor een paar roepies meer. Is Jamal goed van inborst omdat hij daarvoor kiest, of omdat hij zo is?

Alle twee trekken ze zich op hun manier aan de eigen haren uit de armoede. Is dat geluk (A), de verdienste van een genie (B) of van een valsspeler (C)? Of moest het gewoon zo zijn (D)?

Hoe wist Jamal alle antwoorden? Jamal is geen genie. [B valt weg]. Jamal is er ook van overtuigd dat hij niet gewoon ‘lucky’ is. [A valt weg.] Jamal gelooft evenwel dat hij voorbestemd was om de antwoorden te weten. It was written. [D dus].

Het is dezelfde stille overtuiging die Jamal influistert dat Latika en hij voor elkaar voorbestemd zijn. De film geeft een verfrissende kijk op hoe oosters fatalisme toch kan leiden tot een levenshouding die bruist van creativiteit, levenslust en doorzettingsvermogen. De vraag is hier: als Jamal overtuigd is dat het lot hen sowieso zal herenigen, als het toch zal gebeuren, waarom moet hij dan nog zo veel moeite doen? Waar vindt hij dan de kracht om zo hard te knokken, tegen alle tegenslagen in?

Jamal is een vechter in zijn meest pure vorm. Hij is geen winnaar in de Amerikaanse betekenis, die anderen verslaat. Salim wel, die wil de wereld veroveren. Jamal wil niet overwinnen. Hij wil zelfs niet winnen. Neen, hij doet eigenlijk mee aan de quiz omdat hij hoopt dat Latika hem op TV zal zien. Wat ook lukt. Die 20 miljoen roepies kunnen hem eigenlijk geen barst schelen. En net omdat hij niet wil winnen, blijft hij inzetten. Om langer om TV te blijven. Zo groeit hij die niet wil winnen uit … tot de grootste winnaar ooit van de show. Een winnaar, in de oosterse betekenis. Hij strijdt voor niet voor het geld, niet alleen voor zichzelf, maar voor het allerbelangrijkste in zijn leven.

Maar de prijs is hoog. Voor de hereniging met Latika betaalt Jamal met de dood van zijn broer. Salim bevrijdt Latika uit de handen van de maffia, wetende dat dit hem het leven zal kosten. Dat is een keuze die Salim zelf maakt. Het is zijn ultieme geschenk aan zijn broer. Een groots gebaar waarmee hij al zijn zonden afkoopt, door te kiezen voor het geluk van zijn broer. Zo onttrekt ook Salim zich eigenhandig aan zijn schijnbaar onontkoombaar lot als ordinaire misdadiger. Op zijn manier is ook Salim een winnaar.

Wie vecht voor zijn idealen, die wint altijd, alsof het ‘geschreven staat’. Dat is de ietwat melige Bollywood-boodschap die op zinderende wijze door deze film op de wereld wordt losgelaten.

Temidden een compromisloze realiteit, blijft ieder van ons verantwoordelijk voor de strijd om de integriteit van zijn geweten, zijn ziel. Daarover gaat deze film. En over hoe de liefde nergens beter bloeit dan op een berg mest aan gistende armoede, jaloezie en vooroordelen.

Slumdog Millionaire werpt ons deze vragen in het gezicht temidden een Indiaas veelkleurig decor, met op de achtergrond de ‘drumbeats’ van een samenleving die onstuitbaar doorleeft en groeit. Een pikante Indische film-curry, die een nog hele tijd lekker warm blijft nabranden.

+ Recensie
article thumbnail

 

Recensies Browse door alle besprekingen

RATINGS Beste Films

PollGeef Ons Uw Mening

Welke van deze Hollywood A-listers vind jij de beste?
 

LINKSVolg ons hier

peterblog

thomasblog

hermanblog