Revolutionary Road PDF Afdrukken E-mailadres
(10 votes, average 4.20 out of 5)
zondag, 11 april 2010 09:14

revolutionaryroadDit epos, dat bedolven werd onder de filmprijzen, brengt het meest succesvolle Hollywood duo na meer dan een decennium weer samen. Ik spreek hier over voormalig tieneridool Leonardo DiCaprio en prijzenbeest Kate Winslet. Twaalf jaar na Titanic en zijn monsterwinsten durfden beide het aan om weer samen op het grote doek te acteren. We zien meteen dat de glimlachjes nu gepaard gaan met kleine groefjes en rimpeltjes, dat de guitigheid een beetje uit hun ogen verdwenen is, maar dat hun onmiskenbaar talent tot acteren nog altijd als een paal boven water staat. Beide zijn immers geen ééndagsvliegen gebleken in Hollywood. Dit toont zich ook in Revolutionary Road, een film met een volwassen script en complexe personages die zowel DiCaprio (Frank) als Winslet (April) diepgaand en geloofwaardig neerzetten.

Het verhaal gaat over de jonge familie 'Wheeler' die verhuist naar een iets betere en respectabelere buurt in Amerika. Hun leventje ziet er op het eerste zicht perfect uit. Frank werkt bij het bedrijf Knox als verkoper, net als zijn vader, en April zorgt voor het huishouden en hun twee jonge kinderen. Jawel, het leven van de Wheelers ging over rozen. Iedereen in de buurt hield van hen, iedereen wou net even gelukkig zijn als hen.

Maar net zoals een standbeeld van veraf mooi en perfect lijken kan, moet je dichterbij gaan staan om de barstjes op te merken. De Wheelers zijn immers helemaal niet zo gelukkig als ze doen uitblijken. Hij vervloekt elke dag weer zijn routineus, geestelijk afstompende werk, en zij verlangt naar een carrière als actrice, naar een andere wereld die ze niet bereiken kan. Maar thé job is there to pay thé house, thé wife is there to look after thé children. Het is niet zo simpel weg te lopen van de realiteit.

Tot op een dag de bom barst. Het schijnbare perfecte standbeeld stort in elkaar. Ze beslissen in een vlaag van impulsiviteit dat ze naar Parijs willen verhuizen, hij om geestelijk te herbronnen, terwijl zij werkt als secretaresse. De bedoeling is hun geluk te hervinden. Ze keren zich af van hun materieel risicoloos perfecte wereldje en beslissen echt te gaan leven, echte risico's te nemen. Life is passion and passion is life. In de periode die toewerkt naar de daadwerkelijke verhuis is het koppel nog nooit zo gelukkig geweest. Ze zijn niet meer Jan modaal, ze zijn beter. Zij durven immers dromen en alles op het spel zetten. Hun vrienden en familie zien groen van jaloezie wanneer ze hun plannen opbiechten. Is de absolute vrijheid immers niet elkeen zijn utopie? Is zulk geluk niet zo aantrekkelijk dat elkeen ernaar verlangt? Het koppel keert zich af van de materiële wereld waarin ze leven, waar de grootte van het huis, het merk van je broek en de motor van je wagen belangrijker is dan wie je echt bent en wat je voelt.

Maar het kaartenhuis stort weer in elkaar. Parijs stond immers symbool voor een wereld waarnaar ze verlangden, een geluk dat ze elkaar niet bieden kunnen. Hij wordt een beter betaalde job aangeboden in zijn firma, terwijl zij stilaan beseft dat ze niet langer aangetrokken is tot hem en daarbovenop dan nog eens opnieuw zwanger is. De baas van DiCaprio zegt op een bepaald ogenblik dan ook; "you only get so many chances in life, and you have to grab them by the balls, unless you want to wake up some day wondering why you became so Goddamn mediocre". Frank kraakt voor de druk van zijn omgeving, voor de druk van de maatschappij. Hij geeft zijn dromen en idealen op voor een beter betaalde job. Voor meer respect van een koude zakenwereld die hem geen geluk kan bieden. Hij gelooft stilaan zelf dat dit de wijze keuze is, "but nobody forgets the truth,they just get better at lying".

De zeepbel van de absolute vrijheid ontploft keihard in hun gezicht. Dit omdat zij gelooft dat al haar problemen zullen verdwijnen met het veranderen van werelddeel, terwijl hij het beu is hetzelfde saaie levenspad van zijn vader na te volgen. Parijs staat symbool voor verdoken frustraties die al geruime tijd onder de bodem opborrelden. Het is de ziekte van de nieuwe maatschappij. Iedereen wil meer, of het is geld, macht, zingeving of geluk. Niemand kan zich nog tevreden stellen met wat ze hebben. But if you never try anything ,you surely won't fail. Geluk en vrijheid ligt erin geluk te vinden in wat je hebt, eerder dan wat je wilt.

De film doet qua thematiek denken aan Trainspotting, enkel in de omgekeerde vorm. In Trainspotting keert het hoofdpersonage zich van zijn ultieme vrijheid, omdat ze zelfdestructief wordt. Terwijl in Revolutionary Road men zicht richt op vrijheid, maar er niet voor durft ze te kiezen.

+ Recensie
article thumbnail

Recensies Browse door alle besprekingen

RATINGS Beste Films

PollGeef Ons Uw Mening

Welke van deze Hollywood A-listers vind jij de beste?
 

LINKSVolg ons hier

peterblog

thomasblog

hermanblog