Magnolia PDF Afdrukken E-mailadres
(14 votes, average 4.14 out of 5)
vrijdag, 16 april 2010 16:11

magnoliaI really do have love to give. I just don't know where to put it.

Deze maand stellen we u opnieuw een film uit de iets oudere doos voor, Magnolia dateert immers van 1999. Deze eerder onbekende, maar daarom niet onbeminde film (3 oscarnominaties), is een risicovolle prent van de hand van regisseur Paul Thomas Anderson en verzamelt een ware sterrencast, zowel Tom Cruise, Julianne Moore als Philip Baker Hall passeren de revue. De reden hiervoor is zeer duidelijk, Magnolia is immers een emotionele tsunami die je meer dan drie uur lang zowel fascineert, choqueert als begeestert en dit omwille van de uitgesponnen dialogen en het uitgewerkte script. Grote acteurs hebben niet enkel het talent grote rollen voort te brengen, maar ook grote scripts te kiezen.

Kent u dat deel uit Man Bijt Hond waarbij de gekste verhalen op wonderlijke wijze aan elkaar gelinkt worden? Zo lopen ook de verhaallijnen van Magnolia door elkaar. Schijnbaar hebben de levens van de vele personages niets met elkaar te maken. Maar op een onwerkelijke manier blijken ze toch onlosmakelijk met elkaar verstrengeld. De film begint met drie kortverhaaltjes over onwaarschijnlijke verhalen die daadwerkelijk hebben plaatsgevonden. Onmogelijk? Toeval? But it did happen.

Well, if that was in a movie, I wouldn't believe it.

Wat alle personages verbindt, is hun onmacht om een diepgaande relatie aan te knopen.

Zo is het voormalige kindgenie – Donnie –hopeloos verliefd op een barman, die hij niet seymdurft aanspreken. De presentator van een TV-quiz - Jimmy – zoekt zijn vergeten dochter op om haar te zeggen dat hij niet lang meer te leven heeft. Zij schreeuwt hem alleen maar dat toe hij haar huis zo snel mogelijk moet verlaten. En de verzorger van de stervende miljonair Earl probeert contact te leggen met Earl’s vergeten zoon Frank, maar raakt niet voorbij de de betaaltelefoonlijn van Frank’s bedrijf. I really do have love to give. I just don't know where to put it.

Hun onmacht om tot een echte, liefdevolle relatie te komen, komt krachtig samen in de verhaallijn rond Tom Cruise (Frank). Hij runt een bedrijf – Seduce - dat workshops organiseert over hoe je vrouwen moet versieren. Elke relatie is in zijn ogen niet meer dan een plat machtsspel.

Tot een journaliste hem confronteert met de waarheid over zijn verleden. Frank’s vader heeft zijn moeder laten zitten toen zij stervende was. Frank heeft haar als 14-jarige die laatste jaren alleen moeten verzorgen. De journaliste stelt Frank op indringende wijze een eenvoudige vraag: why did you lie, Frank?

Frank antwoordt laconiek dat de eerste les uit zijn handboek is: zet het verleden bij het vuilnis. Dat is makkelijker gezegd dan gedacht. Neen, dat is onmogelijk. We may be through with the past, but the past ain't through with us. Frank liegt over zijn verleden, omdat hij er nog geen vrede mee genomen heeft. Zijn bedrijf Seduce is een uitloper van de wijze waarop hij menselijke relaties als kind ervaren heeft. Daarom liegt hij. Daarom heeft Frank zijn vader nog niet kunnen vergeven.

baker-hall-magnoliaIn Magnolia is de dood alomtegenwoordig, zonder ooit bedrukkend te zijn. Dit wordt gesymboliseerd door de vader van Frank - Earl – die op zijn groot, wit sterfbed ligt en de balans van zijn leven opmaakt. De dood zet alles op scherp. Binnenin Earl woedt de kanker en de spijt. The biggest regret of my life... I let my love go. En toch liet hij haar toen in de steek.

En zo blijven alle geliefden elkaar gewild en ongewild kwetsen. Earl is ondertussen hertrouwd. Zijn nieuwe, jonge vrouw Linda trouwde enkel met hem voor zijn fortuin. Maar nu Earl stervende is, beseft ze pas dat ze echt van hem houdt. Ze wil de erfenis weigeren, uit schuldgevoel voor die talloze malen dat ze hem bedroog.

Maar net op het ogenblik dat Linda zich echt openstelt voor Earl, verneemt ze dat hij contact heeft opgenomen met de zoon van zijn zijn vroegere vrouw.

Love was stronger than anything. De begane fouten uit het verleden worden niet uitgewist, niet vergeten, maar wel vergeven. Het tegengestelde van liefde is niet haat. Het is onverschilligheid. Zo zegt Frank tegen zijn vader op zijn sterfbed: I hate you. I hope it hurts. Daarmee heeft hij eigenlijk gezegd dat hij toch van hem houdt.

Aan het einde probeert iedereen op zijn manier de waarheid te vertellen aan hun geliefde. Earl wil zijn zoon zien. Linda wil de erfenis weigeren.

Don't ever let anyone ever say to you you shouldn't regret anything. Don't do that. Use that. Use that regret. OK?.

Maar lang niet alle personages overwinnen hun onmacht om zich van hun leugens te ontdoen. Magnolia is immers ook een verhaal van schuld en gewetenskwesties, hoe gaat iedereen om met zijn gemaakte fouten? Proberen we vergiffenis te krijgen, of geven we onze schuld en spijt een plaatsje totdat ze met verloop van tijd bijna verdwijnt? Het probleem met het verdrukken van emoties en uitstellen van problemen is dat ze een eigen leven gaan leiden. Als een splinter in je hoofd drukken zulke kwesties op je geweten totdat je er niet langer aan kan ontsnappen. De schuld moet zich vertalen in boetedoening of verzoening. Dit is dan ook wat in Magnolia gebeurt, alle personages gaan op een of andere manier om met hun spijt, schuld en problemen. Sommigen reageren niet, sommigen te laat. En anderen proberen de klok terug te draaien. De regisseur brengt dit op een schitterende en hallucinante wijze aan bod.

Aan het einde van de film regent het kikkers. Massa’s padden knallen door autoruiten en vullen halflege zwembaden. Ergens in beeld verschijnt de boodschap ‘but it did happen’.

Volgens de regisseur bracht hij deze scene omdat hij ooit hoorde van een orkaan in Florida die ergens in een moeras een bende kikkers oppikte en ze kilometers verderop weer liet vallen. Onwerkelijk verhaal, maar toch de realiteit.

De wijze waarop alle levensverhalen met elkaar vervlochten zijn, lijkt onwerkelijk. En toch is het allemaal echt gebeurt. En heeft dit alles een reden of niet? Neen. Dat doet er ook niet toe. This was not just a matter of chance. These strange things happen all the time.

Eenmaal iets is gebeurt, is het onuitwisbaar. The Wizz Kid Donnie breekt in bij zijn voormalige werkgever. Maar bij het wegrijden, krijgt hij al berouw. Hij maakt rechtsomkeer en wil alles netjes terug op zijn plaats zetten. Maar wanneer hij de deur wil openen, breekt zijn sleutel in het slot af. Te laat. De diefstal valt niet meer uit te wissen. Donnie voelt op zijn schouder de klauw van de spijt.

Of is er toch een uitweg? De politie-agent – Jim – betrapt Donnie terwijl hij opnieuw probeert binnen ter breken. Jim is evenwel geraakt door Donnie’s verhaal over zijn plotse inkeer. It’s so hard to do the right thing. Sometimes people need a little help. Sometimes people need to be forgiven. And sometimes they need to go to jail. The law is the law, and heck if I'm gonna break it. But if you can forgive someone ... Well, that's the tough part. What can we forgive?

+ Recensie
article thumbnail

Recensies Browse door alle besprekingen

RATINGS Beste Films

PollGeef Ons Uw Mening

Welke van deze Hollywood A-listers vind jij de beste?
 

LINKSVolg ons hier

peterblog

thomasblog

hermanblog