Finding Forrester PDF Afdrukken E-mailadres
(5 votes, average 4.20 out of 5)
maandag, 20 december 2010 17:45
Finding-Forrester

Even solliciteren voor een bijrol en naar huis gaan met de hoofdrol, als directe tegenspeler van niemand minder dan Sean Connery. Dat is wat Rob Brown overkwam bij de audities van Finding Forrester.

Toeval? Zeker. Maar ook niet helemaal. Geluk ontstaat wanneer toeval en talent elkaar kruisen. Dat is ook de rode draad in heel wat films van de hand van regisseur Van Sant, die bekend werd met Good Will Hunting.

Op een nacht breekt Jamal Wallace (Rob Brown) in de New Yorkse gettowijk The Bronx binnen in het appartement van een man die zijn vrienden de bijnaam ‘the window’ geven. Het appartement geeft immers uit op een pleintje waar Jamal en zijn vrienden basketten. Ze noemen hem ‘the window’ omdat de man nooit buiten komt. Vanop het pleintje zien ze alleen een schaduw achter het venster (the window).

Bij het inbreken laat Jamal zijn boekentas achter in het appartement. ‘The Window’ geeft Jamal evenwel niet aan bij de politie. Neen, hij geeft Jamal zijn boekentas terug. Maar wat blijkt wanneer Jamal zijn tas terug open doet? The Window heeft zijn dagboek vol gezet met opmerkingen in rode stift. ‘Fantastic piece of writing’. ‘This phrase sucks’.

Jamal is niet alleen een getalenteerd basketballer, maar blijkt ook een begenadigd schrijver. De annotaties van The Window intrigeren Jamal zo sterk dat hij al zijn moed bijeen harkt en aanklopt bij The Window. De 16-jarige Jamal en de eenzame 70-jarige William – want zo heet The Window echt - worden al snel goede vrienden.

Na enkele ontmoetingen ontdekt Jamal de identiteit van William. William Forrester blijkt de gevierde auteur te zijn van de bestseller Avalon Landing. William wil Jamal helpen bij het ontwikkelen van zijn schrijftalent. Op twee voorwaarden:

  1. ‘No questions about me. Why I live here. Or why I wrote only one book.
  2. Whatever we write in this apartment stays in this apartment.’
Finding-Forrester_3

Jamal gaat akkoord, en de lessen beginnen. De eerste les is simpel:’ The first key to writing is ... to write, not to think! Thinking - that comes later. You must write your first draft with your heart. You rewrite with your head.’ En met hun tweeën beginnen ze te typen. Onophoudelijk. Zomaar. De hele dag lang. Tegen de avond roept William tegen Jamal. ‘Punch the keys, for God’s sake! Yes! You’re the man now, dog! Zo begint écht schrijven, door gewoon te schrijven, zonder aanleding, ongeremd, met de kraan open je eigen emoties laten stromen.

Maar niet iedereen is overtuigd dat de Jamal talent heeft. Zijn leraar literatuur op school – Crawford - laat geen kans onbenut om de zwarte basketspeler klein te houden op intellectueel vlak. Crawford blijkt een oude kennis te zijn van William. William slaagde waar Crawford mislukte, het schrijven van een bestseller. Crawford heeft zijn eigen mislukking nooit verteerd. Sindsdien gunt hij zijn leerlingen hun eigen succesje niet, uit vrees dat ze beter zouden kunnen worden dan hijzelf, net zoals William.

Crawford wil Jamal doen geloven dat zijn droom om zelf een bestseller te schrijven gedoemd is tot mislukken. ‘Want er is maar een iets dat een droom onmogelijk maakt, namelijk de angst om te falen’, zo vat de schrijver Paulo Coelho dit gevoel samen in zijn boek De Alchemist. ‘Mensenharten zijn zo. Ze zijn bang om hun dromen te verwezenlijken, want ze denken dat ze het niet verdienen, of dat het hen nooit zal lukken. Want dan lijden ze vreselijk. Zeg dan aan uw hart dat de angst om te lijden erger is dan het lijden zelf.’ Over deze oerangst, die iedereen moet overwinnen, gaat de film Finding Forrester.

‘Nog dit, voor een droom verwezenlijkt wordt, wil de ziel altijd eerst nog testen wat je onderweg geleerd hebt. Ze doet dat niet om je te sarren, maar om je samen met je droom ook de lessen te laten verweven die je leert terwijl je werkt aan je droom. Dat is het moment waarop de meeste mensen afhaken. Het donkerste uur is het uur net voor de zon opkomt’, schrijft Coelho verder.

Crawford is Jamal’s donkerste uur. De berg die Jamal over moet om de top te kunnen bereiken. Maar waarom heeft het zin om vol te houden? Waarom mogen we onze dromen nooit verloochenen, ook als het moeilijk wordt? ‘Opdat ieder zijn schat zoekt en vindt, en daarop beter wordt dan hij daarvoor was. Als wij er naar streven om beter te worden dan wij zijn, word took iedereen rondom ons beter.’

Finding-Forrester_2

Punch the keys, for God’s sake! Yes! You’re the man now, dog! Zo dwingt William zijn pupil Jamal om vooral zelf te blijven schrijven, ondanks de tegenwind van Crawford.

Maar de vriendschap tussen William en Jamal is geen éénrichtingsverkeer van William richting Jamal. Jamal koopt William tickets voor een NBA-basketwedstrijd. Zo dwingt hij William om zijn appartement te verlaten, en terug onder de mensen te komen, in de echte wereld.

Schrijven is voor William immers ook een vlucht. Een vlucht uit de werkelijkheid. Maar weliswaar een heerlijk vluchtoord. Schrijven maakt immers vrij. Direct contact brengt brengt al onze complexen naar boven over ons uiterlijk, onze huidskleur of onze sociale status. De grootste nerd - of de domste basketballer - kan al schrijvend, in een dagboek of op het internet, wel makkelijk zijn diepste emoties kwijt. Schrijven maakt ons vrij. En toch is de vrijheid die William opzoekt in de oase zijn eigen woorden, in de beslotenheid van zijn eigen, eenzame appartement, een valse vrijheid.

Jamal herinnert William er aan dat de mens niet gemaakt is om enkel te denken of te schrijven. Het is zoals zwemmen. Je kan er heel goed in worden. Maar de mens is niet gemaakt voor het water. Je kan niet enkel schrijven of zwemmen. Want hoe goed je er ook in bent, vroeg of laat verzuip je. Uiteindelijk zijn we gemaakt voor het land, voor het echte leven.

+ Recensie
article thumbnail

Recensies Browse door alle besprekingen

RATINGS Beste Films

PollGeef Ons Uw Mening

Welke van deze Hollywood A-listers vind jij de beste?
 

LINKSVolg ons hier

peterblog

thomasblog

hermanblog